Voorpublicatie ‘Ontmoetingen met de tijdgeest’

Op 2 september 2019 meldde Kamerlid Pia Dijkstra (D66) in het Algemeen Dagblad dat zij haar initiatiefwet over ‘Voltooid Leven’ binnenkort naar de Tweede Kamer stuurt. In die initiatiefwet zitten een weeffout en een verzuim die maken die deze initiatiefwet ontoelaatbaar maken. In deze voorpublicatie wordt dit uitgelegd. Hier te downloaden:

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Voorpublicatie ‘Ontmoetingen met de tijdgeest’

  1. ‘We zijn met handen en voeten gebonden aan het Vluchtelingenverdrag uit 1951. Dat werd tijdens de Koude Oorlog getekend, toen geopolitiek min of meer overzichtelijk was en van klimaatverandering nog geen sprake was. De aarde telde toen 2,5 miljard bewoners, nu is dat 7,5 miljard. In 2015 schreef Paul Hekkens, econoom en cultureel antropoloog, dat het verdrag uit 1951 zich richt op het verleden en niet op de toekomst. Het werd opgesteld om in het reine te komen met de nasleep van WOII. Hij betreurde dat dit soort verdragen zich onttrekt aan democratische controle en ‘onaantastbaar’ zijn. Volgens hem is het ‘bij lange na niet op zijn taak berekend: het werkt als een haakje op de deur dat indringers van buitenaf kunnen openen’. Daar mag je Moldavische busreizigers voortaan ook onder rangschikken’
    Dat schrijft Sylvain Ephimenco vandaag in Trouw over ‘de touringcar uit Moldavië die afgelopen week in Nederland arriveerde’.
    Het doet me denken aan wat ik op blz 6 en in eindnoot cvii van ‘Ontmoetingen met de tijdgeest’ schreef: Het Vóltooid Leven-programma is opgezet en bestemd voor mensen die ‘verlies aan identiteit’ ervaren. Maar iemand dieverliest aan identiteit, is dáárdoor [men kan evengoed zeggen daardóór] juist niet meervolledig mentaal bekwaam om de, letterlijk laatste, ultieme en meest zwaar wegende beslissing die een mens kan nemen, de laatste beslissing omtrent het eigen leven, daadwerkelijk te nemen en uit te voeren. Dat is de derde stap in mijn analyse.Die gedachte liet mij niet los, en na enige reflectie besloot ik er een proefschrift over te maken. Volgens de academische regels moet men dat lezen en openlijk bekritiseren.Dat zou die aangekondigde brede discussie faciliteren. En dat zou ik dan dus doen aan de universiteit die zich zelf de naam heeft gegeven van de eerste Europese filosoof die de vrije wil op de agenda van het publieke debat heeft gezet, die door Stefan Zweig met recht en reden de eerste Europeaan genoemd is [Quaevis terra patria],

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.